Není tomu tak dlouho, kdy se rozhořela diskuze o školách obecně a v podstatě k ničemu převratnému nevedla. Tam, kde je možno spoléhat na odpovědnost a rozumný přístup studentů i pedagogů (poslední ročníky středních škol, školy vysoké), byl vybudován vzdělávací "mutant", kdy studenti do školy chodí i nechodí, převládá distanční forma vzdělávání, přitom například Masarykova univerzita trvá na osobní přítomnosti studenta u zkoušky, některé odborné školy zvou své studenty z opačného konce republiky ke konzultacím a testům.
Přejděme nyní na školy mateřské. Není o nich příliš slyšet, protože děti v předškolním věku jsou považovány za naprosto bezpečné osoby, od kterých podle mnohých nehrozí žádné nebezpečí a tím se právě provoz mateřských škol a její žáci stávají pro mnohé bezproblémovými.

Profesor Jaroslav Flegr se stal kdysi cílem rozhořčených rodičů i pedagogů, když na nebezpečí, které děti, byť by byly třeba bezpříznakovými přenašeči, představují pro učitele i nepedagogický personál škol mateřských i základních. Nemýlil se však. Po posledních zprávách důvěryhodných přátel z řad pedagogů v mateřských školách je patrné, že nikdo nešířil žádnou paniku, ale jen realisticky pojmenoval hrozící nebezpečí. To nebezpečí tu je a podívejme se nyní na grafy.

Zdroj: http://www.pedagogicke.info/2019/05/msmt-hlavni-vystupy-z-mimoradneho.html
Více grafů a celý PDF dokument ke stažení

Kromě věku hraje roli četnost kontaktů
Prohlédneme-li si grafy pozorně, zjišťujeme, že průměrný věk pedagogických pracovníků v mateřských školách i na prvním stupni škol základních není nijak dramaticky vysoký, ale při pohledu na věkové stromy už není pohled až tak "optimistický". V obou kategoriích nacházíme řadu osob v tzv. kritické kategorii, které s dětmi přicházejí dennodenně do kontaktu a pokud připočteme procenta lidí v nižších věkových kategoriích se zdravotními problémy, důvod k jásotu rozhodně nevidíme.

Z přiložené konverzace je patrné, jak náročné je zvládat v mateřské škole to všechno, co nás obklopuje. Není to jediná taková konverzace, kterou bychom našli v našich chatech na sociálních sítích. Dnes byl potvrzen pozitivní test u vyučujících školky v Jasenné ve Zlínském kraji a kdyby byl čas, vyhledám podobných případů desítky. Jsou školy v menších obcích, které disponují pedagogy vyššího věku, což je dlouhodobý problém, ale je to prostě fakt. Dále je zde řada nepedagogických pracovníků, kteří přicházejí s dětmi do styku a žáci jsou pro ně potenciálním zdrojem nákazy. V žádných dostupných tabulkách věk nepedagogických pracovníků uveden není, jsou to uklízečky, kuchařky, údržbáři a to jsem asi ještě nevyjmenoval úplně všechny.
Sám mohu posloužit krátkou vzpomínkou. V naší malé téměř vesnické školce pracovalo v době, kdy jsem byl předškolák, 7 zaměstnanců. Jen jedna paní učitelka byla ve věku mezi 30-40 lety a měla astma, ostatní zaměstnanci byli všichni z rizikové skupiny. A i když to bylo před více než 50 lety, na tom obsazení se vůbec nic nezměnilo co se věku týká. Akorát těch zaměstnanců je tam momentálně 9 a jak jsem zjistil, školka je díky pozitivním testům čtyř z nich mimo provoz a paní ředitelka a jedna z učitelek rozhodně onen "lehce chřipečkový průběh" nemají.
Tomáš Kulhánek
Jen samé otázky
Na jedné straně je pochopitelné, že mnoho rodičů volá po rozvolnění v oblasti školství a že řada z nich je také závislá při výkonu svého povolání na provozu předškolních zařízení i prvých stupňů ZŠ. K tomuto problému se postavili rozdílně i pedagogové a ředitelé škol, nejednoznačně se k věci stavějí zřizovatelé. Nalezneme na webu nespočet různých názorů celé řady psychologů a odborníků v pedagogických oborech. Nenalezneme však konsensus a shodu, že by v současné epidemiologické situaci mělo být pohlíženo na věc přísněji, především pak tak, aby se co nejvíce eliminovalo nebezpečí přenosu viru na zaměstnance školky nebo školy.
Jsou dostatečná přijímaná protiepidemiologická opatření ?
Je na školách dodržováno to, o čem se tolik píše a hovoří-ať už jsou to optimální vzdálenosti mezi žáky, hygiena a tak dále? Nebylo by se na místě ptát, zda jsou v těchto případech dostatečně chráněni pedagogové a není-li přílišná volnost v této oblasti chybou? Není to jen ministr školství, jsou to i zřizovatelé školských zařízení, kteří by si nejednu otázku měli položit.
Přikládám dále materiál MŠMT k provozu škol a školských zařízení platný od 27. prosince 2020 do 10. ledna 2021, který už je sice momentálně neaktuální, ale na spoustu věcí se v materiálu právě ve vztahu k mateřským školám a prvním stupňům základních škol pozapomnělo: https://koronavirus.edu.cz/files/informace-k-provozu-skol-od-27-12-do-10-1.pdf
Dobrý den, děkuji za váš článek. Chci jen připomenout, že naše specialni skola je plně v provozu, včetně zajištění obědu a školní družiny pro žáky všech věkových skupin. Do školy rousky děti nenosi, protože tuto povinnost nemají. Byť si říkáme škola, tak to má v mnoha ohledech charakter spíše sociálního než školského zařízení. Domnívám se, že máme býti očkování nebo mají být specialni školy uzavřený. Zatím je to city hazard s naším zdravím a životy. Děkuji. Petra Holubova, zástupkyně školy.
Hezký den, děkujeme za příspěvek, máte naprostou pravdu. Tomáš Kulhánek
Dobrý den,
ze článku mi není jasné, jestli je problémem samotný provoz školek a 1. stupňů škol, nebo kontakt děti x učitelky/é.
Tedy zda dochází k přenosu z dětí na učitele, nebo zda dochází k přenosu mezi zaměstnanci.
Z několika zdrojů jsem zachytil informaci, že děti do určitého věku (8 – 10 let podle zdroje) nejsou, na rozdíl od chřipky, přenašeči.
Děkuji,
Jan Samko
Hezký den a díky za reakci,
k přenosu z dětí na učitele dochází často, statistiky se v tomto rozcházejí, ale zvláště v poslední době je tento fakt podložen osobními zkušenostmi vyučujících.
Dochází poměrně četně k přenosu mezi zaměstnanci, bezpříznakový jedinec může infikovat značný počet osob.
Z veřejných zdrojů je dostupný článek o výzkumu, který byl prováděn už v srpnu loňského roku:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahada-deti-a-covidu-neskoli-je-ale-v-pandemii-mohou-hrat-klicovou-roli-117728
Ale ani zde nejsou závěry jednoznačné.
Dále je zde názor pediatra MUDr. Hanouska:
https://hradec.rozhlas.cz/covid-19-a-deti-proti-virum-jsou-obecne-odolnejsi-naopak-chytaji-snadneji-8346257
a z dalších dostupných zdrojů je patrné, že děti mohou být přenašeči a přes i bezpříznakový průběh se mohou setkat s patrnými následky.
Problematikou se intenzivně zabýváme, protože právě toto je velice důležitým prckem v boji proti covid a dalšímu šíření epidemie.
Přeji vám hezký den a v nejbližší době bude jistě relevantních informací více.
Tomáš Kulhánek