Cítíme povinnost zastat se mladých influencerů Jakuba a Anny

Pandemie SARS-COV-2 bohužel přináší stále větší polarizaci společnosti. Vztek, úzkost a nedůvěra vůči vládě se otočily proti dvěma mladým influencerům: Anně Šulcové a Jakubovi Gulabovi.

Oba se snaží již delší dobu aktivně bojovat s dezinformacemi obestírajícími současnou pandemii a šířit osvětu o očkování mezi mladými lidmi na sociálních sítích TikTok a Instagram. Vycházejí přitom z kvalitních informační zdrojů a během nově oznámené kampaně též aktivně spolupracují s uznávanými odborníky.

Patří mezi ně i MUDr. Petr Smejkal a profesor RNDr. Zdeněk Hel, Ph.D., RNDr. Ruth Tachezy Ph.D.

Tímto článkem osvětlujeme celou záležitost v tomto nedorozumění kolem mladých influencerů Jakuba a Anny.

Influenceři pracují podle smlouvy zdarma. Věříme, že Anna i Jakub nabídli pomoc nezištně a jejich snahu podporujeme.

Jsme apolitické hnutí a snažíme se hledat efektivní řešení, spolupracující nejen na ochraně zdraví, ale i na zmírnění dopadů pandemie SARS-CoV-2. I přes některé dílčí neshody s postupem vládních zástupců v současné krizi dokážeme ocenit dobře mířenou snahu. Snahy si ceníme nezávisle na tom, kdo je v pomoci lidem i státu aktivní. Samotná nařízení a opatření ke zvládnutí situace, mezi něž patří navyšování testování, lepší trasování nebo nezbytná omezení pohybu osob, může nařizovat pouze Vláda. Tak je to i v ostatních demokratických zemích.

Placená propagace je výhodnou investicí

Navrhovaný půlmilionový rozpočet alokovaný v Jakubově agentuře měl být určen pouze na propagaci vytvořeného materiálu napříč sítěmi. Kromě již zmiňovaných se počítá také s další významnou platformou - YouTube. Tvorba samotného obsahu je dobrovolnou a nehonorovanou iniciativou obou influencerů. V dnešním fungování sociálních sítí je finanční podpora obsahu nezbytná pro zasažení dostatečně velké části populace.

Na základě negativní reakce značné části veřejnosti však bylo od tohoto kroku ustoupeno, platba se vrátí zpět státu a hodnotná práce tak bohužel bude mít pravděpodobně výrazně menší efekt. Je také velice pravděpodobné, že zmaření této aktivity zabrání tomu, aby lidé, kteří mohou ohrozit další lidi přenosem infekce, lépe pochopili problémy kolem covid-19.

Investice do lepší komunikace by se nejspíše mnohanásobně vyplatila!

Připomeňme, že částka, o které se bavíme, přibližně odpovídá nákladům na týdenní pobyt jediného pacienta s covid-19 na JIP.

Stejně tak lze s podobným rozpočtem nakoupit jen několik sekund prostoru na nejsledovanějších televizích.

I mladé musíme oslovovat

Spolupráce s influencery je dnes naprosto běžná komunikační strategie nejen velkých firem, ale i některých zahraničních vlád. Pro potlačení pandemie SARS-CoV-2 je nutné, aby závažnost situace chápali i mladí lidé, kteří často fungují jako přenašeči. A také aby se nechali naočkovat, až na ně přijde řada. S hrozbou nových mutací to platí dvojnásob. A nesmíme zapomínat ani na potenciální vliv mladší generace nejen na své vrstevníky, ale také na starší rodinné příslušníky.

TikTik tok navíc s více než milionem uživatelů patří mezi pětici nejpopulárnějších sociálních sítí v tuzemsku a jeho obliba roste nejen mezi mladými lidmi. 40 % uživatelů je ve věku mezi 20-40 lety a starších 25 let je téměř třetina. Skvěle tak doplní populárnější YouTube a Instagram, kde se těžiště posouvá směrem ke starší populaci s 60 % uživatelů ve věkové skupině 40-60 let.

Dodejme, že jen Anna Šulcová samotná s 590 tisíci followery na TikToku a 850 tisíci na Instagramu oslovuje podstatnou část uživatelů obou sítí a je rozhodně skvělou kandidátkou na propagaci potřebné osvěty. Ani Jakubův podíl však nelze podceňovat. Oba navíc mají bohaté zkušenosti s tvorbou obsahu, který mezi cílovou skupinou rezonuje.

Dva mladí lidé natočili videa proti dezinformacím spojeným s vakcínami. Nevzali si za to žádný honorář. Strhla se proti nim bouře nenávisti. Proti-dezinformační kampaň nebude tak účinná, jak mohla být. Přitom právě na mladých lidech zaleží naše budoucnost. Musí být lepší, než jsme my.

Vyjádření prof. RNDr. Zdeněka Hela, Ph.D. na Facebooku.

Anna a Jakub nabídli státu naprosto nezištně a zdarma své služby v tom nejlepším, co umí: komunikaci s mladší generací. Cílení na mladé lidi se možná v aktuální situaci nejeví jako priorita, ale to neznamená, že není potřeba. Aktivní komunikace se staršími ročníky tu měla fungovat již dávno, je tedy dobré, že si tolik nenecháváme ujet vlak alespoň s mladší generací. Zapojení kohokoliv s upřímným úmyslem pomáhat by mělo být ceněno, ne očerňováno. Je samozřejmě vhodné o tom diskutovat a případně přinášet rady, jak jednotlivé snahy optimalizovat. Ale prosíme, zachovejme veřejnému diskurzu civilní podobu.

Vyjádření obou influencerů

Před uveřejněním nám Anna zaslala konečné slovo, které s jejím svolením zveřejňujeme

Peníze nebudou na nákup reklamního prostoru nakonec využity, jak jsme avizovali. Kampaň za pouhé dva dny získala velkou mediální pozornost a proto věříme a doufáme, že videa, která jsme vytvořili, ve kterých vyvracíme dezinformace o očkování, zasáhnou i bez placené reklamy na sociálních sítích velké množství lidí.

Anna Šulcová

Do detailu kauzu rozebírá Martin Rota ve svém videu.

Zdroje: https://youtu.be/A5QIILgaa00

Anně a Jakubovi za Iniciativu Sníh děkujeme a vyjadřujeme jim podporu. Doufáme také, že mediální bouře z posledních dní neodradí další dobrovolníky od pomoci s bojem proti pandemii. V současné situaci musíme všichni táhnout za jeden provaz.

Inkriminovaná videa na TikToku

Toto není cílové video, ale jeho úvod: https://vm.tiktok.com/ZMJo4J8er/

Plk. Doc. MUDr. Roman Prymula, CSc., Ph.D.: https://vm.tiktok.com/ZMJo4FXfU/

MUDr. Jan Blatný, Ph.D.: https://vm.tiktok.com/ZMJoXKHR6/

MUDr. Petr Smejkal.: https://vm.tiktok.com/ZMJoXw1Ag/

Prof.RNDr. Zdeněk Hel, Ph.D. : https://www.tiktok.com/@strakovka/video/6923130109096414470

RNDr. Ruth Tachezy, Ph.D.: https://www.tiktok.com/@strakovka/video/6923129867882056966

MUDr. Hana Roháčová, Ph.D.: https://vm.tiktok.com/ZMJoXobkC/

Zveřejnit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..