S potěšením oznamujeme, že Iniciativa Sníh má skupinu pro problematiku školství.
Dne 10.2. byl na think-tanku Iniciativy Sníh schválen nový tým. Stakeholdeři dobrovolných členů za podpory odborníků přes školství budou řešit nejen aktuální témata, která kvůli pandemii vznikla, či vyplula na povrch, ale také témata dlouhodobých problémů z pandemie vzniklých. V případě, že nám budete chtít pomoci, a patříte do řad odborníků ve školství, budete jistě vítáni.
Vznik týmu je reakcí na dění kolem škol, plány na testování ve školách, na vyčerpání a krizi rodičů a v neposlední řadě na neřízené promořování, ke kterému dochází v mateřských a speciálních školách. Tato situace vyvolává v mnoha lidech obavy, obracejí se na Iniciativu Sníh s prosbami o pomoc při řešení situací, v nichž se nacházejí, často jsou to situace velmi znepokojující.
Školní tým Iniciativy Sníh chce pomoci jednak jako podpůrný tým pro ostatní experty a jednak pracovat jako samostatná skupina školských profesionálů na cestách, jak dobře učit nejen při epidemii, ale i po ní.

1) Prezenční výuka v epidemii, bezpečný návrat dětí do škol
Urgentní prioritou v této oblasti je otázka neřízeného promořování v mateřských a speciálních školách.
Jedná se o cca 400 000 učitelů a žáků v MŠ a speciálních školách. Lidé se na nás obracejí, mají strach a prosí o řešení. Adresují nám svědectví o velmi znepokojující situaci.
Obnovení prezenční výuky, testování
Vidíme jako důležité, aby se při všem, co se bude dít ve škole, brala do úvahy realita školního prostředí, o které jako profesionálové v oboru víme, můžeme poskytnout informace a sloužit jako podpora týmům pro testování a vakcinaci. Současná situace je výbušná, virová nálož v populaci je obrovská, je potřeba postupovat s maximální obezřetností, aby plány na testování atd. byly efektivní a skutečně zlepšily situaci. K tomu je potřeba vzít do úvahy reálnou situaci ve školách (popíračské a konspirační vyladění mezi některými učiteli, jejich přetížení a stres, krizi rodičů atd.). Pokud testování selže, hrozí nám nejen další zbytečné ztráty na životech, ale další propad už tak nízké důvěry veřejnosti, může se stát, že lidé dojdou k závěru, že „testování nefunguje“, lidé ještě víc ztratí motivaci chránit zdraví své i ostatních.
2) Distanční výuka
Problém, jak VZDĚLÁVAT a nešířit nákazu, má dobré řešení, kterým je distanční vyučování. Je v počátcích a je třeba na něm pracovat jako na nové a velmi slibné vzdělávací cestě. Pokud bereme vážně varování, že momentální epidemie není první ani nejhorší z těch, které nás asi čekají, jedná se o téma, na které je nutné se soustředit, a má cenu na něm pracovat současně s postupy, které by umožnily bezpečnější prezenční výuku, a nezávisle na nich.
K problematice distanční výuky se na webu Iniciativy Sníh vyjadřují pedagogové z různých typů škol, prostor dostali i studenti a pedagogové škol uměleckých.
3) Krize rodičů
Současné diskuse o bezpečnosti škol mají v sobě rovinu, kterou si diskutující buď neuvědomují, nebo ji z nějakého důvodu nezmiňují. Škola plní dvě úlohy. Vzdělává a je to místo, kam dáváme své děti,
abychom mohli chodit například do práce. Jsou to DVĚ věci, které spolu souvisí méně, než se zdá, a
měly být pojmenovány a vzaty v úvahy při dalším rozhodování a plánování postupů.
Upozorňujeme na mezi lidmi existující myšlenkovou propast mezi tím, na co jsme tak zvyklí, že to
bereme za „přírodu“, a tím, co příroda doopravdy je. Máme svoje potřeby a zvyky, které jsou nyní
ohroženy. Toto není maličkost a je velký a těžký úkol najít z toho cestu ven, odhodlat se ke změně
pohledu, který by musel být asi celospolečenský a obsahovat např. přehodnocení toho, co ve
skutečnosti dělají rodiče, matky atd. Jedná se o téma úzce související s už otevřeným tématem
duševního zdraví v epidemii.
K tomuto tématu se vyjadřuje např. Národní ústav duševního zdraví.
Pro Iniciativu Sníh připravily Ema Euler a Veronika Guziurová
Dobrý den,
jsem moc ráda, že se bude konečně někdo zabývat situací v mateřských školách. V poslední době mě zachvacuje panika nebo spíš vztek, když si uvědomím, jak jsou školky živnou půdou pro virus.
Z pravidla 3R jsme schopni zajistit pouze tak nějak 1R – hygienu rukou na pár minut, než je dítě strčí do pusy nebo do nosu. Snažíme se ze všech sil desinfikovat, větráme a co dál? Ochranné pomůcky nemají ani děti, ani pedagogové, o odstupu se nedá ani uvažovat. Všichni musíme spoléhat na férovost rodičů, že nepřivedou infekční dítě do školky. Testy se dětem běžně nedělají, není povinnost doložit bezinfekčnost po návratu po absenci. Situace je horší v místě, kde kvůli testu musíte jet 30 km do testovacího místa. To většinu odradí. Dobrou zkušenost nemám ani s postupem při onemocnění pedagoga. Testuje se až za 3 dny, výsledek známe 4.den a školka jede po celou dobu v běžném režimu tzn. děti i my roznášíme covídky po celém okolí, než se ozve hygiena. Nemělo by se to řešit rychleji? Taky bych uvítala přednostní očkování alespoň starších a ohroženějších pedagogů (a že jich je dost, u nás 5 ze 7), kteří jediní ze zaměstnanců pracují bez jakékoliv ochrany .
Obracím se na Vás, protože ministerstvo školství na svém ročním home office pro školky nic neudělalo, nestará se … kromě jednoho děkovného dopisu na podzim. Že se nestará ani školní inspekce jsem docela ráda, aspoň máme klid na práci :o).
Moc Vás všechny v týmu zdravím a děkuji, že jste se ujali tak nelehkého úkolu a věřím. že se Vám podaří prosadit a situaci zvládnout.